Tags

, , , , , , , , , , , , , , , ,

Sve su devojčice želele da budu stjuardese. Ja sam želela da budem poznata. Kada bi me upitali na koji način ja to planiram da postanem, slegla bih ramenima i odgovorila „Pa to se ne postaje, to je u biću.“

U osnovnoj školi sam otkrila ljubav prema matematici. Dešavalo se da satima kući rešavam zadatke iz tatine zbirke iz srednje škole. Matematičarka nam je bila i razredna. Nije me volela jer sam rešavala zadatke na svoj način, koji ona nije razumela, a dobijala isti krajnji rezultat. Zbog toga sam i ja vremenom zamrzela matematiku.

U srednjoj školi sam otkrila ljubav prema hemiji. Zamišljala sam da ću jednog dana postati poznati hemičar, otkriti tajanstveni element i biti znana širom sveta. Ni ovaj san nije predugo trajao.

Otkrila sam putovanja, sva ta zanimljiva mesta na svetu koje bih želela da posetim. Zaljubila sam se u Grčku i sve primorske gradiće. Satima sam pisala priče na mom skrivenom blogu. Odlučila sam da postanem turistički vodič. Upisala sam Višu turističku školu, puna strasti i volje da sam konačno pronašla svoj poziv. Prevarila sam se. Posle dve godine promašenog izbora, ekstremnih slika korupcije koje su ubijale moj san, napustila sam školu i zaposlila se. Postala sam sekretarica jedne, tada, poznate IT kompanije.

Srušenih snova, zadovoljih se tada prosečnim. Nije prošlo ni godinu dana, a da se nije javilo u meni ono što se javlja od kada znam za sebe, a to je unutrašnja sila da moram da uradim nešto veliko, nešto što će preokrenuti moj život. Savet direktora sa posla je bio preloman. Rekao mi je ovim rečima „Tebi je mesto ovde, ali ne na toj poziciji. Moj savet je da batališ državne fakultete i upišeš privatni fakultet ili višu školu, jer sam ja istim putem išao.“ Tog  momenta sam saznala za „Megatrend Univerzitet“ i za njegove raznolike programe. Sutradan sam dala otkaz u firmi i otišla da upišem Fakultet za poslovne studije. Osnovni program se sastojao iz  opštih i ekonomskih predmeta, a kada je došao red na biranje smera, u II godini, opet sam uradila neočekivano – upisala sam IT smer iz ljubavi prema računarima i delimično posla u toj branši. Opet zaključih da sam se pronašla.

Sedeći u učionici prepunoj muškaraca, sa pokojom devojkom, projektovala sam i programirala, web dizajnirala. Ali sve to mi je nekako bilo šturo, nedovršeno. Osećaj „Kreni – pa stani“. Od svega sam najviše volela grafički dizajn. Pogrešan izbor, again.

Na nekoj trećoj godini studija, otkrila sam vladavinu. Molim numerologe da se jave i objasne mi zbog čega svi vrte glavom kada mi rade te njihove karte jer im se konstantno pojavljuje br. 1 svuda. No, vladavina se manifestovala slučajnim odabirom moje persone na mesto predsednika studentske unije fakulteta.

Ni kriva, ni dužna, bez ikakvog znanja upadam u kolotečinu novih termina i znanja. Vapim, upijam i primenjujem. Upoznajem se u praksi sa HR-om, PR-om i marketingom. Fascinirina sam time da je naše postojanje i sve ono što radimo proisteklo upravo iz ovih oblasti.

Menjam taktiku. Pronalazim praksu iz oblasti marketinga i PR-a u odličnoj agenciji. U predivnom timu šest meseci učim i primenjujem. Tek u ovom momentu dolazim do saznanja da su to oblasti kojima želim da se bavim, da tu sebe u potpunosti vidim.

Završavam fakultet i srećom, da srećom, zapošljavam se u državnoj instuticiji gde sa samo šest meseci praktičnog znanja postajem deo kancelarije kabineta ministra za odnose s javnošću. Posle vatrenog krštenja, uspešno nastavljam da radim u struci i u privatnim agencijama.

Smatrajući da nemam dovoljno teorijskog znanja, upisujem master na FON-u, na smeru „odnosi s javnošću.“

Nastavljam da radim u struci, ali se u poslednje dve godine kombinujem znanje iz IT-a sa PR-om davajući mu digitalni značaj.

Danas sam ponosni vlasnik sopstvene agencije za PR, digital i marketing – PR evolution. Dosta je vremena trebalo da prođe i pogrešnih odluka da se donese, dok nije iznikla ona prava. Ona koja te oblikuje i obeleži.

Sigurna sam da bi mi, bez praktične nastave, ove oblasti kojima se sada bavim bile neinteresantne. Ko zna, možda bih i dalje radila kao nezadovoljni IT programer, projektant ili web dizajner. Ili bih možda otputovala na kraj sveta s backpackerima. Ili bi čak upisala arheologiju, to me je oduvek privlačilo. Ko zna …

Ali jedno vam moram reći. Nisam kriva ja, već obrazovni sistem. Imala sam (ne) sreću da me roditelji podržavaju u svemu što naumim, možda zbog toga što sam jedinica, ali biće da je do karaktera. Da je neko tada, u ključnom prelomnom periodu seo sa mnom i porazgovarao, pozvao me na radionicu profesionalne orijentacije, na trening iz oblasti PR-a ja bih sigurno ranije donela odluku čime ću se baviti i učinila ovaj put bar malo lakšim.

Poruka i savet za sve buduće srednjoškolce, fakultetlije, mastere i doktore – budite vispreni, pitajte, posećujte dešavanja, družite se sa ljudima (fejsbuk nije druženje). Učite na tuđim greškama. Probajte sve, ali se odlučite za jedno. Ako vam država ne pomogne u ovom slučaju, izborite se sami. Ja ću vam uvek biti na raspolaganju za sve savete u vezi odabira karijere.

Ovim tekstom podržavam mlade ljude da donesu samostalnu odluku o svom budućem zanimanju i projekat “Profesionalna orijentacija u Srbiji” koji sprovodi Nemačka organizacija za međunarodnu saradnju GIZ, u partnerstvu sa Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i saradnji sa Ministarstvom omladine i sporta Republike Srbije. Cilj projekta je da osposobi mlade da promišljeno, valjano i realno odluče o izboru zanimanja a potom i obrazovanja, da planiraju karijeru i uključe se u svet rada.

P.S. Ne znam koliko će vam značiti, ali pronašla sam jedan fini test iz profesionalne orijentacije. Možete ga rešiti ovde: http://www.dreamfoundation.eu/sr_RS/career-test/page1

Tekst pisala Milica Denićdirektor agencije PR evolution